Patsiendiohutuse andmekogu (POHAK)
Terviseameti teenus, mis kogub patsiendiohutusjuhtumeid, et neid analüüsida ja teha nende põhjal soovitusi ja ettepanekuid ravi- ja õppeasutustele, erialaühendustele, poliitikakujundajatele ja asjaomastele inimestele.
Eesmärk
POHAK-u pidamise eesmärk on koguda Eestis patsiendiohutusjuhtumeid, neid analüüsida ning teha soovitusi ja ettepanekuid ravi- ja õppeasutustele, erialaühendustele, poliitikakujundajatele ja asjaomastele inimestele, vajadusel moodustades selleks ekspertide nõukoja. POHAK on oluline patsiendiohutusjuhtumitest õppimiseks, juhtumite ennetusmeetmete hindamiseks, patsiendiohutuse riikliku strateegia loomiseks ning statistika ja teadustöö tegemiseks.
Andmete esitamine ja ligipääs
POHAK-usse ei koguta patsiendi ega tervishoiutöötaja isikustatud andmed. POHAK-us ei saa patsiendiohutusjuhtumiga seotud patsiendi ega tervishoiutöötaja isikut otseselt tuvastada. Kogutud andmeid (st teavet patsiendiohutusjuhtumi, selle analüüsi tulemuste kohta ja tervishoiuteenuse osutaja poolt sarnaste juhtumite vältimiseks ennetusmeetmete väljatöötamise kohta) töödeldakse asutuses. Andmeid võib väljastada üksnes seadusega või seaduse alusel antud õigusaktiga ettenähtud ülesannete täitmiseks ning POHAK-u põhimääruses nimetatud isikutele või andmekogudele selleks vajalikus mahus.
POHAK-isse saavad juhtumeid esitada tervishoiutöötajad, kes on registreeritud Terviseameti poolt peetavas registris (edaspidi MEDRE) ning töötavad mõne tervishoiuteenuse osutaja juures või isikud, kellele on antud läbi riikliku volituste andmise süsteemi (edaspidi Pääsuke) Sisselogimise ja volituste andmise juhend volitus TTO poolt andmeid edastada POHAK andmekogusse. Näiteks antakse õigused TTO-s kvaliteedi eest vastutavale isikule, kes ei pruugi olla tervishoiutöötaja.
Andmekogu iseteeninduse portaali sisenemisel tehakse päring MEDRE infosüsteemi, kontrollimaks kas tegemist on tervishoiutöötajaga ning päring Pääsukesse, kontrollimaks, kas kasutaja on mõne TTO esindaja/juhatuse liige või volitatud POHAKisse andmed esitama.
Kui tervishoiutöötaja ei saa iseteenindusse sisse logida, palume kontrollida, kas tervishoiutöötaja on lisatud tervishoiuteenuse osutaja nimekirja (medre.tehik.ee).
Patsiendiohutusjuhtumid (edaspidi POJU) on muutmiseks avatud kuni 1 aasta. Selle aja jooksul saab muuta neid POJU-sid, mis on “töös” staatuses. Kui POJU on “lõpetatud” staatuses, siis seda POJU muutmiseks avada ei saa. Kui tekib vajadus lõpetatud staatuses POJU muuta, siis saab seda teha Terviseameti peakasutaja. Pöördumine tuleb edastada emaili aadressile [email protected].
POJU raporteerimisel on võimalik märkida, et see toimus teises asutuses. POJU peab menetlema asutus, kus POJU reaalset toimus sõltumata sellest, kes on selle raporteerinud. POJU näevad nii raporteerija kui ka POJU toimumiskoha peakasutaja.
Kasutajate rollid
Sisestaja - saab vaadata ja muuta ainult enda sisestatud POJU-sid esindatava TTO piires.
Peakasutaja - saab vaadata ja muuta kõiki esindatava TTO POJU-sid ja POJU-sid, milles esindatav TTO on märgitud toimumiskohaks.
Asutuse esindusõigusega isikul (nt juhatuse liige) on sisestaja roll, kuid läbi Pääsukese on tal võimalik anda endale peakasutaja roll.
Kasutajaõiguste maatriks
Teenusega seotud õigusaktid
Tervishoiuteenuse osutaja kohustusliku vastutuskindlustuse seadus
Tervishoiuteenuste korraldamise seadus
Patsiendiohutusjuhtumite asutusesisene dokumenteerimine ja andmete esitamine patsiendiohutuse andmekogusse
Patsiendiohutuse andmekogu põhimäärus
Teenusega seotud loendid ja klassifikaatorid
- Juhtumi kategooria
- Kordumise ennetamiseks rakendatud tegevused
- Juhtumi olemus
- Patsiendiohutusjuhtumi tüüp
- Operatsiooniaegsete tüsistuste raskusaste
- Operatsioonijärgsete tüsistuste raskusaste
- Juhtumi tagajärg või võimalik tagajärg
- Juhtumi toimumiskoht
- Juhtumi välditavus
- Juhtumi menetluse staatus
- Juhtumi riskiaste
- Kahju raskusaste
- Juhtumi võimalik kordumine
Teenusega seotud infomudelid
Tehniline dokumetatsioon
Kõik juhendid on leitavad allalaetavana ka Terviseameti kodulehelt